Змішане навчання (blended learning)
в освітньому процесі професійно-технічного навчального закладу
file:///F:/Змішане навчання Метод_реком_дистанц_file:///F:/
У професійній освіті стає звичним використання так званих "елементів дистанційного навчання" (різноманітні онлайн-сервіси з доставки навчального контенту, створення онлайн-тестів, презентацій тощо). Таке поєднання традиційного (traditional) навчання з дистанційним в науці дістало назву змішаного (blended learning). Змішане навчання є одним з найпопулярніших технологій сьогодення, тому що дає змогу скористатися гнучкістю і зручністю дистанційного курсу та перевагами традиційного класу.
На думку Дж. Сімана та І. Аллен, навчальний процес, залежно від взаємодії його учасників і доставки навчального контенту, можна поділити на:- традиційне (face-to-face) навчання (0% дистанційного навчання);- навчання, підсилене дистанційними технологіями (до 30% дистанційного навчання);- змішане або гібридне навчання (blended / hybrid learning) - з використанням до 80% технологій дистанційного навчання;- чисте дистанційне навчання (online learning) - від 80% використання дистанційного навчання.Як бачимо, поділ на змішане навчання й традиційне досить умовний. У контексті поданої пропорції, можна констатувати велику перевагу дистанційної форми над традиційною (face-to-face) [32, с. 7].Три основні компоненти змішаного навчання визначила О. Чу- гай, а саме: традиційна навчальна діяльність в аудиторії під керівництвом досвідченого викладача; різні шляхи або механізми використання навчальних матеріалів, та структуроване самостійне навчання, що використовує досвід безпосереднього спілкування й матеріали онлайн [27, с. 155].У педагогічній літературі поруч із вживанням "змішане" навчання зустрічаються поняття "комбіноване" та "гібридне" навчання. Це пов'язано з особливостями перекладу з англійської мови слова "blend" - "змішувати", "комбінувати", "сполучати" та ін. Відповідно, існують різні трактування цього поняття, зокрема, його визначають, як: 1) процес навчання, за якого традиційні технології навчання поєднуються з інноваційними технологіями електронного, дистанційного та мобільного навчання; 2) система викладання, що поєднує очне, дистанційне і самонавчання, та включає взаємодію між суб'єктами навчання й інтерактивними джерелами інформації, яка відображає всі притаманні навчальному процесу компоненти, функціонуючі в постійній взаємодії один з одним, створюючи єдине ціле; 3) цілеспрямований процес здобування знань, набуття умінь і навичок, засвоєння способів пізнавальної діяльності суб'єктом навчання та розвитку його творчих здібностей на основі комплексного і систематичного використання традиційних, інноваційних педагогічних технологій та ЖТ навчання за принципами взаємного доповнення з метою підвищення якості освіти [24] тощо.
Дослідники онлайн-освіти X. Стейкер і М. Хорн запропонували чотири основні моделі змішаного навчання.Перша модель (rotation model) ґрунтується на принципі циклічної зміни місця навчання (ротації), коли студенти навчаються згідно з певним графіком, переміщуючись від однієї форми навчання ("станції") до іншої, однією з яких обов'язково є он- лайн-навчання, а іншими можуть бути навчання в групах, проектна робота, індивідуальні заняття з викладачем, письмові завдання тощо.Ця модель включає чотири різновиди:- ротація "станцій" (студенти навчаються у групах згідно з певним графіком ротації, що є спільним для всіх);- ротація "лабораторій" (курс або предмет, коли студенти працюють в лабораторії, оснащеній комп'ютерами);- "перевернутий" клас (flipped classroom), відмінність якого в тому, що студенти отримують основний навчальний матеріал та інструкції онлайн - максимальне використання дистанційного навчання;- індивідуальна ротація (кожен студент займається за своїм індивідуальним графіком ротації).Друга модель (flex model) ( ґрунтується на тому, що онлайн-навчання поєднується із традиційною формою з урахуванням можливостей учня або викладача, що забезпечує виняткову гнучкість навчання. Практично, весь час учні проводять в аудиторіях з офіційно закріпленими за ними викладачами та іншими консультантами. У кожного учня є свій власний навчальний план, застосовується навчання у групах, проектна робота, індивідуальні консультації.
Третя модель (a la Carte model) онлайн-навчання учнів використовується як доповнення ("картки додаткових завдань") до тих курсів, що проходять в аудиторіях. Викладач працює тільки в режимі онлайн. При здійсненні такої моделі студенти можуть знаходитися в аудиторії чи вдома.Четверта модель (enriched virtual model) збагачує традиційне навчання елементам и дистанційного. Зазвичай, спочатку відбувається традиційне навчання ("начитка" матеріалу) у вигляді аудиторних занять, а решту курсу учні опановують на відстані в режимі онлайн. Один викладач здійснює як традиційне, так і онлайн-навчання .Змішане навчання, в контексті використання систем дистанційного навчання у професійній освіті, полягає не стільки в пропорційному співвідношенні традиційної форми навчання до дистанційної, скільки в кардинально іншому підході щодо об'єктів "змішування". Специфіка освітнього процесу професійно-технічного навчального закладу полягає в тому, щоб приділити більшу увагу розвитку професійної компетентності та набуттю досвіду професійної діяльності. Часто досягнення таких освітніх цілей ускладнюється через неякісне (неповне) або повільне засвоєння теоретичних знань, що може бути викликано різними об'єктивними й суб'єктивними причинами (від карантинів чи важких погод- них умов - до низької кваліфікації викладача).Ідея застосування змішаного навчання у професійній підготовці кваліфікованих робітників ПТНЗ полягає в тому, що певну частину навчальних предметів учні (слухачі) опановують за традиційною моделлю навчання, а іншу - за допомогою дистанційного навчання (ДН) як системи з використанням спеціалізованого програмного забезпечення. Зокрема, засобами ДН пропонується здійснювати вивчення предметів теоретичної підготовки, а професійно-практичну підготовку та державну кваліфікаційну атестацію проводити традиційно, в умовах навчального закладу, безпосередньо на робочих місцях на підприємстві чи у сфері послуг. Здобувши засобами ДН теоретичні знання, учні (слухачі) набувають базу та підґрунтя для переходу до інтенсивного практичного навчання.Процес підготовки кваліфікованих робітників ПТНЗ за змішаною формою навчання пропонуємо організувати за такою схемою: 1-ий етап очний - організаційний: ознайомлення учнів (слухачів) з організацією, порядком та змістом навчання, проведення настано- вчих, інформативних занять з метою інформаційного та методичного забезпечення їхньої подальшої самостійної роботи; 2-ий етап дистанційний - теоретичний: забезпечення та супровід самостійної роботи учнів (слухачів) з використанням електронних технологій дистанційного професійного навчання; 3-ій етап очний - професійно-практичний. Завданням цього етапу є забезпечення і супровід формування професійних знань, умінь, навичок та їх удосконалення; 4-ий етап очний - державна кваліфікаційна атестація. Завданням її є систематизація знань та вмінь учнів (слухачів), виявлення рівня їхньої підготовленості.Перевагами такої організації навчання є: фінансова економія за рахунок скорочення поїздок; ефективне використання часу; гнучкість і доступність навчання (зручний час та місце); робота вдома; різноманітність можливостей для навчання; врахування індивідуальних особливостей учнів; формування навичок самоосвіти, самонавчання тощо.Отже, змішане навчання є провідним принципом організації дистанційного навчання у ПТНЗ завдяки гармонійному поєднанню дистанційного навчання в опануванні теоретичних знань учнів (слухачів) та традиційного денного (очного) навчання у формуванні їхніх практичних (професійних) умінь і навичок. Таким чином, таку організацію навчання із підготовки кваліфікованих робітників ПТНЗ ми розуміємо як дистанційне професійне навчання.У свою чергу, дистанційне навчання завдяки унікальним можливостям зі створення дистанційних курсів, доставки навчального контенту, контролю навчального процесу та можливостям автоматизованих систем перевірки знань здатне забезпечити належну теоретичну підготовку учнів. З огляду на це, змішане (blended learning) навчання у професійній освіті пропонуємо розуміти як гармонійне поєднання дистанційної форми навчання (для опанування теоретичними знаннями) та реальної практичної діяльності учнів. Таке "змішування" дає можливість використати переваги дистанційного та традиційного навчання, а також уникнути недоліків, притаманних кожній з означених форм.
Немає коментарів:
Дописати коментар