Змішане навчання


 Змішане навчання (blended learning) 

в освітньому процесі професійно-технічного навчального закладу

file:///F:/Змішане навчання Метод_реком_дистанц_file:///F:/

    У професійній освіті стає звичним використання так званих "еле­ментів дистанційного навчання" (різноманітні онлайн-сервіси з доставки навчального контенту, створення онлайн-тестів, презен­тацій тощо). Таке поєднання традиційного (traditional) навчання з дистанційним в науці дістало назву змішаного (blended learning). Змішане навчання є одним з найпопулярніших технологій сього­дення, тому що дає змогу скористатися гнучкістю і зручністю дис­танційного курсу та перевагами традиційного класу.

    На думку Дж. Сімана та І. Аллен, навчальний процес, залежно від взаємодії його учасників і доставки навчального контенту, мож­на поділити на:- традиційне (face-to-face) навчання (0% дистанційного навчан­ня);- навчання, підсилене дистанційними технологіями (до 30% дистанційного навчання);- змішане або гібридне навчання (blended / hybrid learning) - з використанням до 80% технологій дистанційного навчання;- чисте дистанційне навчання (online learning) - від 80% вико­ристання дистанційного навчання.Як бачимо, поділ на змішане навчання й традиційне досить умовний. У контексті поданої пропорції, можна констатувати ве­лику перевагу дистанційної форми над традиційною (face-to-face) [32, с. 7].Три основні компоненти змішаного навчання визначила О. Чу- гай, а саме: традиційна навчальна діяльність в аудиторії під керів­ництвом досвідченого викладача; різні шляхи або механізми вико­ристання навчальних матеріалів, та структуроване самостійне на­вчання, що використовує досвід безпосереднього спілкування й матеріали онлайн [27, с. 155].У педагогічній літературі поруч із вживанням "змішане" навчан­ня зустрічаються поняття "комбіноване" та "гібридне" навчання. Це пов'язано з особливостями перекладу з англійської мови слова "blend" - "змішувати", "комбінувати", "сполучати" та ін. Відповід­но, існують різні трактування цього поняття, зокрема, його визна­чають, як: 1) процес навчання, за якого традиційні технології на­вчання поєднуються з інноваційними технологіями електронного, дистанційного та мобільного навчання; 2) система викладання, що поєднує очне, дистанційне і самонавчання, та включає взаємодію між суб'єктами навчання й інтерактивними джерелами інформації, яка відображає всі притаманні навчальному процесу компоненти, функціонуючі в постійній взаємодії один з одним, створюючи єдине ціле; 3) цілеспрямований процес здобування знань, набуття умінь і навичок, засвоєння способів пізнавальної діяльності суб'єктом на­вчання та розвитку його творчих здібностей на основі комплексно­го і систематичного використання традиційних, інноваційних пе­дагогічних технологій та ЖТ навчання за принципами взаємного доповнення з метою підвищення якості освіти [24] тощо.

    Дослідники онлайн-освіти X. Стейкер і М. Хорн запропонували чотири основні моделі змішаного навчання.Перша модель (rotation model)  ґрунтується на прин­ципі циклічної зміни місця навчання (ротації), коли студенти на­вчаються згідно з певним графіком, переміщуючись від однієї фор­ми навчання ("станції") до іншої, однією з яких обов'язково є он- лайн-навчання, а іншими можуть бути навчання в групах, проектна робота, індивідуальні заняття з викладачем, письмові завдання тощо.Ця модель включає чотири різновиди:- ротація "станцій" (студенти навчаються у групах згідно з пев­ним графіком ротації, що є спільним для всіх);- ротація "лабораторій" (курс або предмет, коли студенти пра­цюють в лабораторії, оснащеній комп'ютерами);- "перевернутий" клас (flipped classroom), відмінність якого в тому, що студенти отримують основний навчальний матеріал та інструкції онлайн - максимальне використання дистанційного на­вчання;- індивідуальна ротація (кожен студент займається за своїм інди­відуальним графіком ротації).Друга модель (flex model) ( ґрунтується на тому, що онлайн-навчання поєднується із традиційною формою з урахуванням можливостей учня або викладача, що забезпечує виняткову гнучкість навчання. Практично, весь час учні проводять в аудито­ріях з офіційно закріпленими за ними викладачами та іншими кон­сультантами. У кожного учня є свій власний навчальний план, за­стосовується навчання у групах, проектна робота, індивідуальні консультації.

    Третя модель (a la Carte model)  онлайн-навчання учнів використовується як доповнення ("картки додаткових завдань") до тих курсів, що проходять в аудиторіях. Викладач працює тільки в режимі онлайн. При здійсненні такої моделі студенти можуть зна­ходитися в аудиторії чи вдома.Четверта модель (enriched virtual model)  збагачує тра­диційне навчання елементам и дистанційного. Зазвичай, спочатку відбувається традиційне навчання ("начитка" матеріалу) у вигляді аудиторних занять, а решту курсу учні опановують на відстані в режимі онлайн. Один викладач здійснює як традиційне, так і он­лайн-навчання .Змішане навчання, в контексті використання систем дистан­ційного навчання у професійній освіті, полягає не стільки в про­порційному співвідношенні традиційної форми навчання до дис­танційної, скільки в кардинально іншому підході щодо об'єктів "змішування". Специфіка освітнього процесу професійно-техні­чного навчального закладу полягає в тому, щоб приділити більшу увагу розвитку професійної компетентності та набуттю досвіду професійної діяльності. Часто досягнення таких освітніх цілей ускладнюється через неякісне (неповне) або повільне засвоєння теоретичних знань, що може бути викликано різними об'єктивни­ми й суб'єктивними причинами (від карантинів чи важких погод- них умов - до низької кваліфікації викладача).Ідея застосування змішаного навчання у професійній підготовці кваліфікованих робітників ПТНЗ полягає в тому, що певну частину навчальних предметів учні (слухачі) опановують за традиційною моделлю навчання, а іншу - за допомогою дистанційного навчання (ДН) як системи з використанням спеціалізованого програмного забезпечення. Зокрема, засобами ДН пропонується здійснювати вивчення предметів теоретичної підготовки, а професійно-практи­чну підготовку та державну кваліфікаційну атестацію проводити традиційно, в умовах навчального закладу, безпосередньо на робо­чих місцях на підприємстві чи у сфері послуг. Здобувши засобами ДН теоретичні знання, учні (слухачі) набувають базу та підґрунтя для переходу до інтенсивного практичного навчання.Процес підготовки кваліфікованих робітників ПТНЗ за зміша­ною формою навчання пропонуємо організувати за такою схемою: 1-ий етап очний - організаційний: ознайомлення учнів (слухачів) з організацією, порядком та змістом навчання, проведення настано- вчих, інформативних занять з метою інформаційного та методич­ного забезпечення їхньої подальшої самостійної роботи; 2-ий етап дистанційний - теоретичний: забезпечення та супровід самостій­ної роботи учнів (слухачів) з використанням електронних техноло­гій дистанційного професійного навчання; 3-ій етап очний - про­фесійно-практичний. Завданням цього етапу є забезпечення і су­провід формування професійних знань, умінь, навичок та їх удо­сконалення; 4-ий етап очний - державна кваліфікаційна атестація. Завданням її є систематизація знань та вмінь учнів (слухачів), вияв­лення рівня їхньої підготовленості.Перевагами такої організації навчання є: фінансова економія за рахунок скорочення поїздок; ефективне використання часу; гнуч­кість і доступність навчання (зручний час та місце); робота вдома; різноманітність можливостей для навчання; врахування індивідуа­льних особливостей учнів; формування навичок самоосвіти, само­навчання тощо.Отже, змішане навчання є провідним принципом організації дистанційного навчання у ПТНЗ завдяки гармонійному поєднан­ню дистанційного навчання в опануванні теоретичних знань учнів (слухачів) та традиційного денного (очного) навчання у формуванні їхніх практичних (професійних) умінь і навичок. Таким чином, таку організацію навчання із підготовки кваліфікованих робітників ПТНЗ ми розуміємо як дистанційне професійне навчання.У свою чергу, дистанційне навчання завдяки унікальним мож­ливостям зі створення дистанційних курсів, доставки навчального контенту, контролю навчального процесу та можливостям автома­тизованих систем перевірки знань здатне забезпечити належну те­оретичну підготовку учнів. З огляду на це, змішане (blended learning) навчання у професійній освіті пропонуємо розуміти як гармонійне поєднання дистанційної форми навчання (для опанування теоре­тичними знаннями) та реальної практичної діяльності учнів. Таке "змішування" дає можливість використати переваги дистанційно­го та традиційного навчання, а також уникнути недоліків, прита­манних кожній з означених форм.

Немає коментарів:

Дописати коментар